Kurer
Kurer 431: Krig og journalistikk
Kurer 431: Krig og journalistikk
Kurer 431: Krig og journalistikk
Hør episoden24 min
- Kategori:
- Musikk og kultur
- Format:
- Podkast
- Lengde:
- 24 min
- Dato:
- 23. juli 2016
Andre har også hørt
- september 20165 episoder
- Datahøsting er på veg inn i den norske mediebransjen. Målet er å skape fleire klikk og meir populære program, men baksida av medaljen er at forbrukarar blir nødt til å gi frå seg personleg informasjon for å bruke innhaldet. Kurer i P2 lørdag kl 12:03Kurer 439: Mediebransjen høster dataKurer 439: Mediebransjen høster dataDatahøsting er på veg inn i den norske mediebransjen. Målet er å skape fleire klikk og meir populære program, men baksida av medaljen er at forbrukarar blir nødt til å gi frå seg personleg informasjon for å bruke innhaldet. Kurer i P2 lørdag kl 12:0325 min
- Stadig flere mediehus legger meningsjournalistikken bak betalingsmurer. Redaktører i både små og store mediebedrifter oppdager at lesere ikke vil betale for å lese anmeldelser på nett. Hva gjør redaktørene da? Nedprioriterer de kulturkritikk eller finnes det andre måter å formidle kritikk som er bedre egnet for digitale flater? Kurer har besøkt redaksjoner som har kuttet i kulturkritikken og redaksjoner som satser. Hva tror redaktørene om kulturkritikkens framtid? Programleder er Kjersti HavdalKurer 438: Er kulturkritikken truet?Kurer 438: Er kulturkritikken truet?Stadig flere mediehus legger meningsjournalistikken bak betalingsmurer. Redaktører i både små og store mediebedrifter oppdager at lesere ikke vil betale for å lese anmeldelser på nett. Hva gjør redaktørene da? Nedprioriterer de kulturkritikk eller finnes det andre måter å formidle kritikk som er bedre egnet for digitale flater? Kurer har besøkt redaksjoner som har kuttet i kulturkritikken og redaksjoner som satser. Hva tror redaktørene om kulturkritikkens framtid? Programleder er Kjersti Havdal25 min
- Korleis klarer Donald Trump å skape skandale etter skandale i media, og tener han eller taper han på merksemda? Denne vekas Kurér handlar om Trumps mediestrategi, og korleis han har klart å skaffe seg milliardar av dollar i gratis mediedekning.Kurer 437: Trump og mediaKurer 437: Trump og mediaKorleis klarer Donald Trump å skape skandale etter skandale i media, og tener han eller taper han på merksemda? Denne vekas Kurér handlar om Trumps mediestrategi, og korleis han har klart å skaffe seg milliardar av dollar i gratis mediedekning.25 min
- Kvart år kjempar norske mediefolk og journalistar om fleire hundre prisar. Dei ulike bransjane har ulike kåringar, og i tillegg har dei fleste bedrifter, konsern og journalistlag sine eigne. Totalen vert så mange prisar at førsteamanuensis Magne Lindholm kallar det ein inflasjon. Men når vert det for mange? Kva for nokre er overflødige? Kva prisar verkar i ti minutt, og kva for nokre betyr noko for prismottakarane sine arbeidstilhøve? Og korleis skal programleiar Heidi Fagna gå fram for å lære av unge og eldre prisgrossistar, slik at denne Kurer-episoden vert verdig ein pris?Kurer 436: Journalist og medieprisar til den store gullmedaljeKurer 436: Journalist og medieprisar til den store gullmedaljeKvart år kjempar norske mediefolk og journalistar om fleire hundre prisar. Dei ulike bransjane har ulike kåringar, og i tillegg har dei fleste bedrifter, konsern og journalistlag sine eigne. Totalen vert så mange prisar at førsteamanuensis Magne Lindholm kallar det ein inflasjon. Men når vert det for mange? Kva for nokre er overflødige? Kva prisar verkar i ti minutt, og kva for nokre betyr noko for prismottakarane sine arbeidstilhøve? Og korleis skal programleiar Heidi Fagna gå fram for å lære av unge og eldre prisgrossistar, slik at denne Kurer-episoden vert verdig ein pris?25 min
- Ny teknologi, og nye muligheter, fører til at vår mediahverdag er under rask endring. Den måten vi forbrukere ser TV og film, lytter på radio, eller leser nyheter og magasiner, er helt annerledes nå, enn bare for ti år siden. Nå er medierevolusjonen også i ferd med å forandre den måten nyheter og underholdning blir finansiert på. Vi er allerede blitt vant med avishusenes betalingsmur på internett. Nå kommer folkefinansieringen, eller crowdfundingen, for fullt som et alternativ til tradisjonell finansiering. I denne utgaven av Kurér ser vi på hvordan dette kan forandre mediahverdagen vår ennå mer i fremtiden. Hva er de store fordelene med folkefinansiering, og hva er ulempene? Programleder er Lars Erik Ertzgaard RingenKurer 435: Medierevolusjonen fortsetter - folkefinansieringen kommerKurer 435: Medierevolusjonen fortsetter - folkefinansieringen kommerNy teknologi, og nye muligheter, fører til at vår mediahverdag er under rask endring. Den måten vi forbrukere ser TV og film, lytter på radio, eller leser nyheter og magasiner, er helt annerledes nå, enn bare for ti år siden. Nå er medierevolusjonen også i ferd med å forandre den måten nyheter og underholdning blir finansiert på. Vi er allerede blitt vant med avishusenes betalingsmur på internett. Nå kommer folkefinansieringen, eller crowdfundingen, for fullt som et alternativ til tradisjonell finansiering. I denne utgaven av Kurér ser vi på hvordan dette kan forandre mediahverdagen vår ennå mer i fremtiden. Hva er de store fordelene med folkefinansiering, og hva er ulempene? Programleder er Lars Erik Ertzgaard Ringen25 min
- august 20162 episoder
- I 2016 har 231 lokalradioar sendeløyve i Noreg. Utfordringane er fleire – og dei er tunge: Så å seie alle lokalradioane har ein trang økonomi. Mange av dei små slit i tillegg med rekrutteringa. Og så er det ikkje alltid så mange som høyrer på heller. Likevel er det fleire hundre, kanskje fleire tusen, som kvar veke lagar lokalradio på dugnad her til lands. Kven er desse entusiastane? Kva driv dei? Og korleis ser dei på framtida for norsk lokalradio? Programleiar er Heidi Fagna.Kurer 434: Lokalradioens status i Noreg i 2016Kurer 434: Lokalradioens status i Noreg i 2016I 2016 har 231 lokalradioar sendeløyve i Noreg. Utfordringane er fleire – og dei er tunge: Så å seie alle lokalradioane har ein trang økonomi. Mange av dei små slit i tillegg med rekrutteringa. Og så er det ikkje alltid så mange som høyrer på heller. Likevel er det fleire hundre, kanskje fleire tusen, som kvar veke lagar lokalradio på dugnad her til lands. Kven er desse entusiastane? Kva driv dei? Og korleis ser dei på framtida for norsk lokalradio? Programleiar er Heidi Fagna.24 min
- NRK er som allmennkringkaster plikta til å nå ut til alle, difor har dei ei utfordring framfor seg når stadig fleire unge ser mindre og mindre på TV. I staden surfer barn på nett, og strømmer video på tjenester som Netflix. Er det riktig av NRK å følge etter barn ut på kanaler som Youtube og instagram, eller skal barn trekkast tilbake til NRK sin nettportal? Programleder er Lars Erik AndreassenKurer 433: Barn på nye medierKurer 433: Barn på nye medierNRK er som allmennkringkaster plikta til å nå ut til alle, difor har dei ei utfordring framfor seg når stadig fleire unge ser mindre og mindre på TV. I staden surfer barn på nett, og strømmer video på tjenester som Netflix. Er det riktig av NRK å følge etter barn ut på kanaler som Youtube og instagram, eller skal barn trekkast tilbake til NRK sin nettportal? Programleder er Lars Erik Andreassen25 min
- juli 20164 episoder
- Medievåren 2016 har vært innholdsrik og spennende for mange, kanskje i overkant spennende for andre. I en tid der endringer og trender skifter med stadig økende tempo, hva kan vi forvente oss av mediehøsten 2016? Hvilke medietrender kommer til å ta oss med storm, hva kan vi vi glede oss til, hva bør vi forvente, vil mediebruken vår endre seg dramatisk, hvilke tekniske fremskritt håper vi på og hva bekymrer de såkalte medieviterne når de tar en titt inn i krystallkula? Kurer har samlet et knippe mediehoder som på hvert sitt felt prøver å spå fremtiden og ikke minst; spå hva som blir innholdet i vår mediehøst 2016. Om de får rett eller feil, vil tiden vise. Men i mellomtiden gir Kurer dem rom til å drive både med kvalifisert synsning og ren gjetning. Programleder er Kristin Nordvoll MorkKurer 432: Mediehøsten 2016, en titt i krystallkulaKurer 432: Mediehøsten 2016, en titt i krystallkulaMedievåren 2016 har vært innholdsrik og spennende for mange, kanskje i overkant spennende for andre. I en tid der endringer og trender skifter med stadig økende tempo, hva kan vi forvente oss av mediehøsten 2016? Hvilke medietrender kommer til å ta oss med storm, hva kan vi vi glede oss til, hva bør vi forvente, vil mediebruken vår endre seg dramatisk, hvilke tekniske fremskritt håper vi på og hva bekymrer de såkalte medieviterne når de tar en titt inn i krystallkula? Kurer har samlet et knippe mediehoder som på hvert sitt felt prøver å spå fremtiden og ikke minst; spå hva som blir innholdet i vår mediehøst 2016. Om de får rett eller feil, vil tiden vise. Men i mellomtiden gir Kurer dem rom til å drive både med kvalifisert synsning og ren gjetning. Programleder er Kristin Nordvoll Mork25 min
- Hvem skal dekke nyhetene bak frontlinjene når journalistene er blitt et mål i seg selv? Er det etisk riktig at vestlige nyhetsorganisasjoner gjør seg bruk av lokale journalister når situasjonen blir for tøff for deres egne?Kurer 431: Krig og journalistikkKurer 431: Krig og journalistikk Hvem skal dekke nyhetene bak frontlinjene når journalistene er blitt et mål i seg selv? Er det etisk riktig at vestlige nyhetsorganisasjoner gjør seg bruk av lokale journalister når situasjonen blir for tøff for deres egne?24 min
- Er kildevernet i vår tid en illusjon? Må kildevernet ofres i kampen mot terror ved å gi politiet adgang til flere metoder for dataovervåking?Kurer 430: KildevernKurer 430: KildevernEr kildevernet i vår tid en illusjon? Må kildevernet ofres i kampen mot terror ved å gi politiet adgang til flere metoder for dataovervåking?24 min
- Før het det forskningsformidling, nå kalles det for forskningskommunikasjon ved utdanningsinstitusjonene i Norge. Men hvordan står det til med kommunikasjonen mellom mediene og forskerne? Lykkes de å samarbeide, eller er det bare klikkvinnerne som når igjennom med sine forskningsfunn? Hvordan jobber forskerne for å nå ut til pressen med arbeidet og kunnskapen sin? Og hvordan går det når en journalist med dårlig tid og deadline skal sammenfatte hva en forsker har jobbet med i årevis? To ulike verdener møtes stadig og må finne fram til et godt samarbeid for å formidle viktig kunnskap til folket. Hvordan går det egentlig med det samarbeidet? Dette spør vi oss om i denne utgaven av Kurer Programleder er Kristin Nordvoll Mork. Denne utgaven av Kurer er laget for NRK av Produksjonsselskapet Munck.Kurer 429: Forskningskommunikasjon i medieneKurer 429: Forskningskommunikasjon i medieneFør het det forskningsformidling, nå kalles det for forskningskommunikasjon ved utdanningsinstitusjonene i Norge. Men hvordan står det til med kommunikasjonen mellom mediene og forskerne? Lykkes de å samarbeide, eller er det bare klikkvinnerne som når igjennom med sine forskningsfunn? Hvordan jobber forskerne for å nå ut til pressen med arbeidet og kunnskapen sin? Og hvordan går det når en journalist med dårlig tid og deadline skal sammenfatte hva en forsker har jobbet med i årevis? To ulike verdener møtes stadig og må finne fram til et godt samarbeid for å formidle viktig kunnskap til folket. Hvordan går det egentlig med det samarbeidet? Dette spør vi oss om i denne utgaven av Kurer Programleder er Kristin Nordvoll Mork. Denne utgaven av Kurer er laget for NRK av Produksjonsselskapet Munck.25 min