Norgeshistorie
Norges vei til rikdom: Tredveåra - hvor harde?
Norges vei til rikdom: Tredveåra - hvor harde?
Norges vei til rikdom: Tredveåra - hvor harde?
Hør episoden57 min
- Kategori:
- Dokumentar
- Format:
- Radioprogram
- Lengde:
- 57 min
- Dato:
- 24. juli 2021
- Programleder
- Ekstern Produksjon
- Ellen Cathrine Lund
- Medvirkende
- Eivind Thomassen
- Einar Lie
- Produsent
- Ane Bjølgerud Hansen
- Lydtekniker
- Dag Backer
- Redigerer
- Ekstern Produksjon
Andre har også hørt
- juli 20215 episoder
- Andre verdenskrig skapte enorme ødeleggelser. Samtidig ga Hitlers byggeprosjekter med veier, flyplasser, jernbane og anlegg, landet totalt sett et overskudd av verdier. Her ser vi Hitler og Albert Speer i 1939. Speer kom selv til Norge for å overse noen av de omfattende byggeprosjektene. Foto av Heinrich Hoffmann/Bundesarchiv.Norges vei til rikdom: Opptur alt under krigen?Norges vei til rikdom: Opptur alt under krigen?Andre verdenskrig skapte enorme ødeleggelser. Samtidig ga Hitlers byggeprosjekter med veier, flyplasser, jernbane og anlegg, landet totalt sett et overskudd av verdier. Her ser vi Hitler og Albert Speer i 1939. Speer kom selv til Norge for å overse noen av de omfattende byggeprosjektene. Foto av Heinrich Hoffmann/Bundesarchiv.57 min
- Arbeidsledighet og nød preget tredveåra verden over, men hvor harde var disse årene egentlig i Norge? Tall viser at det var økonomisk vekst gjennom perioden. I en tid med arbeidsledighet og lave eksporttall sørget små produsenter av varer for et hjemlig marked til å holde hjulene i gang. Produksjonen av sykler steg til det firedobbelte i løpet av tiåret. Her ser vi barn og ungdom med sykler på kaia i Nordvågen på 1930-tallet. Tilhører: Museene for kystkultur og gjenreisningNorges vei til rikdom: Tredveåra - hvor harde?Norges vei til rikdom: Tredveåra - hvor harde?Arbeidsledighet og nød preget tredveåra verden over, men hvor harde var disse årene egentlig i Norge? Tall viser at det var økonomisk vekst gjennom perioden. I en tid med arbeidsledighet og lave eksporttall sørget små produsenter av varer for et hjemlig marked til å holde hjulene i gang. Produksjonen av sykler steg til det firedobbelte i løpet av tiåret. Her ser vi barn og ungdom med sykler på kaia i Nordvågen på 1930-tallet. Tilhører: Museene for kystkultur og gjenreisning57 min
- Det unge, selvstendige Norge var nøytralt, men ble hardt rammet av første verdenskrig. Gjennom 1920-åra var Norge inne i sin verste finanskrise da myndighetene ville få pengeverdien til sølvparinivå. Den økonomiske veksten var lav og ledigheten høy under paripolitikken. Tegningen vise hvordan paripolitikken ble illustrert i vittighetsbladet Vikingen i 1925. Foto: Nasjonalbiblioteket. Falt i det fri.Norges vei til rikdom: Jobbetid og dyrtidNorges vei til rikdom: Jobbetid og dyrtidDet unge, selvstendige Norge var nøytralt, men ble hardt rammet av første verdenskrig. Gjennom 1920-åra var Norge inne i sin verste finanskrise da myndighetene ville få pengeverdien til sølvparinivå. Den økonomiske veksten var lav og ledigheten høy under paripolitikken. Tegningen vise hvordan paripolitikken ble illustrert i vittighetsbladet Vikingen i 1925. Foto: Nasjonalbiblioteket. Falt i det fri.57 min
- Med de første fabrikkene ved Akerselva opplevde Norge en industriell vekst i perioden 1875-1914. Tiden etter 1905 er kjent som «Den nye arbeidsdagen». Men perioden var også merket av nedgang i eksportinntekter, prisfall i jordbruk, skogbruk og fiske. Bildet av Nydalens Bomundsspinderi er malt av Johan Fredrik Eckersberg. Foto: Rune Aakvik/Oslo Museum.Norges vei til rikdom: IndustrialiseringNorges vei til rikdom: IndustrialiseringMed de første fabrikkene ved Akerselva opplevde Norge en industriell vekst i perioden 1875-1914. Tiden etter 1905 er kjent som «Den nye arbeidsdagen». Men perioden var også merket av nedgang i eksportinntekter, prisfall i jordbruk, skogbruk og fiske. Bildet av Nydalens Bomundsspinderi er malt av Johan Fredrik Eckersberg. Foto: Rune Aakvik/Oslo Museum.57 min
- 1840 til 1875 var perioden som inntil da hadde den raskeste økonomiske vekst i norsk historie. For befolkningen innebar det ekspertene kaller “økonomisk take-off". En viktig årsak var oppsving i verdenshandelen som skipsfartsnæringen og eksportnæringene dro nytte av. Bildet av norske seilskuter er malt av Frederik Martin Sørvig i 1861. Foto: F. Sørvig 1861/Stiftelsen Bergens Sjøfartsmuseum.Norges vei til rikdom: Økonomisk take-offNorges vei til rikdom: Økonomisk take-off1840 til 1875 var perioden som inntil da hadde den raskeste økonomiske vekst i norsk historie. For befolkningen innebar det ekspertene kaller “økonomisk take-off". En viktig årsak var oppsving i verdenshandelen som skipsfartsnæringen og eksportnæringene dro nytte av. Bildet av norske seilskuter er malt av Frederik Martin Sørvig i 1861. Foto: F. Sørvig 1861/Stiftelsen Bergens Sjøfartsmuseum.57 min