- Kategori:
- Musikk og kultur
- Format:
- Radioprogram
- Lengde:
- 1 t 57 min
- Dato:
- 23. mars 2014
- Programleder
- Harald Are Lund
Andre har også hørt
- mars 20145 episoder
- Det blir som vanlig musikk i spennet mellom nåtid og de siste fire tiårene i denne sendinga også. Islaja er fra Finland, men lager musikken sin i Berlin. Yoshio Machida er fra Tokyo og spiller inn plater for små europeiske plateselskaper. Ny norsk vinyl i sjutoms format kommer fra AqPop og Stereopol, mens Black Moon Circle debuterer med et tolvtommers album i svart vinyl. Petter Baarli feirer 30 år med Back Street Girls med å gi ut sin første soloplate. Pale Horses er kompisbandet til Stian Westerhus, hvor han synger for første gang på plate. Westaman er et prosjekt hvor Bjørn Charles Dreyer leder an i arbeidet med å lage musikk av lyden fra motoren til den norske hurtigbåten Westamaran fra 70- og 80-tallet. Det blir nygammel musikk fra 60-, 70-, 80- og 90-tallet; denne uka kommer den fra Joy Division, Monster Magnet, P.I.L., Stan Ridgway og Captain Beefheart.Harald Are LundHarald Are LundDet blir som vanlig musikk i spennet mellom nåtid og de siste fire tiårene i denne sendinga også. Islaja er fra Finland, men lager musikken sin i Berlin. Yoshio Machida er fra Tokyo og spiller inn plater for små europeiske plateselskaper. Ny norsk vinyl i sjutoms format kommer fra AqPop og Stereopol, mens Black Moon Circle debuterer med et tolvtommers album i svart vinyl. Petter Baarli feirer 30 år med Back Street Girls med å gi ut sin første soloplate. Pale Horses er kompisbandet til Stian Westerhus, hvor han synger for første gang på plate. Westaman er et prosjekt hvor Bjørn Charles Dreyer leder an i arbeidet med å lage musikk av lyden fra motoren til den norske hurtigbåten Westamaran fra 70- og 80-tallet. Det blir nygammel musikk fra 60-, 70-, 80- og 90-tallet; denne uka kommer den fra Joy Division, Monster Magnet, P.I.L., Stan Ridgway og Captain Beefheart.1 t 57 min
- Det blir fortidslyd fra tidsrommet mellom 1969 og 1993 forsynt av Los Angelesgruppene Kaleidoscope, Wall Of Voodoo og Captain Beefheart & His Magic Band, britiske Jona Lewie, Fad Gadget og PJ Harvey, samt Munch fra Kristiansand. Samtidsmusikken kommer fra Baertur, Islaja, Heterotic, Yoshio Machida, Stålmenn, Ben Jacov, Disaster In The Universe, Håkon Stene og Kvistum. Mange muligheter til gode musikkopplevelser i 117 minutter , spør du meg.Harald Are LundHarald Are LundDet blir fortidslyd fra tidsrommet mellom 1969 og 1993 forsynt av Los Angelesgruppene Kaleidoscope, Wall Of Voodoo og Captain Beefheart & His Magic Band, britiske Jona Lewie, Fad Gadget og PJ Harvey, samt Munch fra Kristiansand. Samtidsmusikken kommer fra Baertur, Islaja, Heterotic, Yoshio Machida, Stålmenn, Ben Jacov, Disaster In The Universe, Håkon Stene og Kvistum. Mange muligheter til gode musikkopplevelser i 117 minutter , spør du meg.1 t 57 min
- Sendinga kan by på både Aspirin og Bonbons, samt Ekoplekz og Qui – som vanlig i spennet mellom dagens mer spesielle utgivelser og de like spesielle artistene fra 50- til 90-tallets musikalske bakgater; som Snakefinger, Ween, David Sylvian, Burning Spear, The Leather Nun, Codeine og Captain Beefheart. En gang i tida var Melodi Grand Prix ofte melodisk tiltrekkende og kunne varte opp med låter som slo an også hos sånne som syns hele konseptet er ganske håpløst, men ofte underholdende. I 1963 var det hele to låter som transcenderte MGP og blei med videre i popmusikk-vevens store og vidunderlige tapestri av tidløse melodiperler som fortsatt spilles og lyttes til. I hvert fall på radio. Stikkord er Françoise Hardy og de første nordiske vinnerne av MGP; ekteparet Ingmann. Det er også plass til minimalistkomponisten Arnold Dreyblatt, Ultra Mega Technobandið Stefán fra Island og Oslo-orkesteret The Captain & Me i dagens utgave av egotripprogrammet «Harald Are Lund spiller sitt liv».Harald Are LundHarald Are LundSendinga kan by på både Aspirin og Bonbons, samt Ekoplekz og Qui – som vanlig i spennet mellom dagens mer spesielle utgivelser og de like spesielle artistene fra 50- til 90-tallets musikalske bakgater; som Snakefinger, Ween, David Sylvian, Burning Spear, The Leather Nun, Codeine og Captain Beefheart. En gang i tida var Melodi Grand Prix ofte melodisk tiltrekkende og kunne varte opp med låter som slo an også hos sånne som syns hele konseptet er ganske håpløst, men ofte underholdende. I 1963 var det hele to låter som transcenderte MGP og blei med videre i popmusikk-vevens store og vidunderlige tapestri av tidløse melodiperler som fortsatt spilles og lyttes til. I hvert fall på radio. Stikkord er Françoise Hardy og de første nordiske vinnerne av MGP; ekteparet Ingmann. Det er også plass til minimalistkomponisten Arnold Dreyblatt, Ultra Mega Technobandið Stefán fra Island og Oslo-orkesteret The Captain & Me i dagens utgave av egotripprogrammet «Harald Are Lund spiller sitt liv».1 t 57 min
- Sendinga inneholder ny norsk musikk fra The Cheaters, Æ & Dem, Beglomeg, Motorpsycho, Tenderleaves, Ginn Jahr, sPacemoNkey , Alien Ken, Ai Phoenix og Minibus Pimps. Sistnevnte er 50% norsk og 50% engelsk, nemlig Helge Steen (alias Deathprod) og John Paul Jones (blant mye annet: x-Led Zeppelin). Det de spiller er også fordelt 50-50 mellom komponert og improvisert musikk på scener i inn- og utland og de bearbeider den med Kyma Computer System til å bli en kolossal sonisk atmosfære av det annerledes slaget. Annen samtidsmusikk kommer fra Ital Tek, Adna, Knife Fight og Boozoo Bajou. I sendingas mer tilbakeskuende/-lyttende deler har jeg valgt noen av mine favorittartister fra 50-, 60-, 70- og 80-tallet, nemlig Al Casey, Sanford Clark, The Unknown Cases (med Reebop Kwaku Baah), The Residents, Captain Beefheart & The Magic Band, Cocteau Twins og Laurie Anderson; alle sammen spilt i sendingene mine den gang de het «Radioskopet», «Regnbuen» og «Grå minutter» - i Norges eneste radiokanal.Harald Are LundHarald Are LundSendinga inneholder ny norsk musikk fra The Cheaters, Æ & Dem, Beglomeg, Motorpsycho, Tenderleaves, Ginn Jahr, sPacemoNkey , Alien Ken, Ai Phoenix og Minibus Pimps. Sistnevnte er 50% norsk og 50% engelsk, nemlig Helge Steen (alias Deathprod) og John Paul Jones (blant mye annet: x-Led Zeppelin). Det de spiller er også fordelt 50-50 mellom komponert og improvisert musikk på scener i inn- og utland og de bearbeider den med Kyma Computer System til å bli en kolossal sonisk atmosfære av det annerledes slaget. Annen samtidsmusikk kommer fra Ital Tek, Adna, Knife Fight og Boozoo Bajou. I sendingas mer tilbakeskuende/-lyttende deler har jeg valgt noen av mine favorittartister fra 50-, 60-, 70- og 80-tallet, nemlig Al Casey, Sanford Clark, The Unknown Cases (med Reebop Kwaku Baah), The Residents, Captain Beefheart & The Magic Band, Cocteau Twins og Laurie Anderson; alle sammen spilt i sendingene mine den gang de het «Radioskopet», «Regnbuen» og «Grå minutter» - i Norges eneste radiokanal.1 t 57 min
- Denne uka er jeg tredelt når jeg spiller ny musikk fra Saintseneca, The Owls Of The Swamp, Adna, Christian Vialard, Dagfinn Kolberg, Lee Bannon, Eat Lights Become Lights, André Borgen og Sum Of R, for så å fortsette med musikk jeg spilte i de to første Roxrevyen torsdag-sendingene mine fra da P3 startet opp høsten 1993. Afghan Whigs, Yo La Tengo, Curve, Morphine og Velvet Belly er strålende representanter for tida. I ’93 spilte jeg også Sanford Clark fra 1956. Han sang «The fool» til 6. plass på Billboardlista og det er gjennombruddet til Lee Hazlewood som låtskriver og produsent. Den neste artisten Hazlewood fikk fra Phoenix i Arizona og ut i verden, var Duane Eddy – rock’n’roll-ens første instrumentalsolist og tenåringsidol. I løpet av få år og med en vennegjeng av unge musikere i et lite studio i Phoenix, klarte Lee Hazlewood å etablere et alternativ til de store innspillingsstedene New York og Los Angeles og sette Arizona på popmusikk-kartet. Så gikk veien videre til en fantastisk karriere som låtskriver og produsent for Frank og Nancy Sinatra, Dean Martin og mange flere i Hollywood – pluss egne plater – før Hazlewood slo seg ned i Sverige noen år og var virksom der med plateselskapet sitt. Du får også høre Captain Beefheart og Julie Driscoll, men det har ikke noe med Arizona og Lee Hazlewood å gjøre.Harald Are LundHarald Are LundDenne uka er jeg tredelt når jeg spiller ny musikk fra Saintseneca, The Owls Of The Swamp, Adna, Christian Vialard, Dagfinn Kolberg, Lee Bannon, Eat Lights Become Lights, André Borgen og Sum Of R, for så å fortsette med musikk jeg spilte i de to første Roxrevyen torsdag-sendingene mine fra da P3 startet opp høsten 1993. Afghan Whigs, Yo La Tengo, Curve, Morphine og Velvet Belly er strålende representanter for tida. I ’93 spilte jeg også Sanford Clark fra 1956. Han sang «The fool» til 6. plass på Billboardlista og det er gjennombruddet til Lee Hazlewood som låtskriver og produsent. Den neste artisten Hazlewood fikk fra Phoenix i Arizona og ut i verden, var Duane Eddy – rock’n’roll-ens første instrumentalsolist og tenåringsidol. I løpet av få år og med en vennegjeng av unge musikere i et lite studio i Phoenix, klarte Lee Hazlewood å etablere et alternativ til de store innspillingsstedene New York og Los Angeles og sette Arizona på popmusikk-kartet. Så gikk veien videre til en fantastisk karriere som låtskriver og produsent for Frank og Nancy Sinatra, Dean Martin og mange flere i Hollywood – pluss egne plater – før Hazlewood slo seg ned i Sverige noen år og var virksom der med plateselskapet sitt. Du får også høre Captain Beefheart og Julie Driscoll, men det har ikke noe med Arizona og Lee Hazlewood å gjøre.1 t 57 min