Musikk og kulturRadioprogram
Musikk og kulturRadioprogram
Harald Are Lund - P13
Harald Are Lund går gjennom noe av den flotte musikken som har gjort livet bedre de siste 40-50 åra.- september 20144 episoder
- Som vanlig er den nye musikken først i sendinga og denne gangen er det nesten bare norske artister som bidrar. Årabrot, Circuit, Caffeine Patrol og Eple Trio er alle norske, mens The Dead Brothers er sveitsisk-armenske. Mark Olson gir ut sitt tredje soloalbum, men han har tidligere gitt ut mange plater mens han var i The Jayhawks, som han var med å starte. Nå er kona hans, den norske sangeren og multiinstrumentalisten Ingunn Ringvold, hans faste samarbeidspartner både på konserter og på soloplata. Den norske nyveivgruppa The Cut valgte den legendariske engelske produsenten John Leckie som samarbeidspartner da de spilte inn debutalbumet, «Shadow talks», i 1981. Marianne Faithful hadde gitaristen Barry Reynolds som sin faste musikalske partner i flere år, ikke minst da hun spilte inn plata som brakte henne tilbake til publikum med et brak i 1979, «Broken English». Al Kooper var en viktig medspiller da han var produsent for San Franciscobandet The Tubes sitt herlige musikkparodiske univers på den første plata deres i 1975 og han skrev også litt av musikken. Den engelske duoen Coil produserte seg sjøl og blir å høre instrumentalt, men også med Annie Anxiety fra New York som «innleid» vokalist på et kutt på albumet «Love’s secret domain», som kom ut i 1991.Harald Are LundHarald Are LundSom vanlig er den nye musikken først i sendinga og denne gangen er det nesten bare norske artister som bidrar. Årabrot, Circuit, Caffeine Patrol og Eple Trio er alle norske, mens The Dead Brothers er sveitsisk-armenske. Mark Olson gir ut sitt tredje soloalbum, men han har tidligere gitt ut mange plater mens han var i The Jayhawks, som han var med å starte. Nå er kona hans, den norske sangeren og multiinstrumentalisten Ingunn Ringvold, hans faste samarbeidspartner både på konserter og på soloplata. Den norske nyveivgruppa The Cut valgte den legendariske engelske produsenten John Leckie som samarbeidspartner da de spilte inn debutalbumet, «Shadow talks», i 1981. Marianne Faithful hadde gitaristen Barry Reynolds som sin faste musikalske partner i flere år, ikke minst da hun spilte inn plata som brakte henne tilbake til publikum med et brak i 1979, «Broken English». Al Kooper var en viktig medspiller da han var produsent for San Franciscobandet The Tubes sitt herlige musikkparodiske univers på den første plata deres i 1975 og han skrev også litt av musikken. Den engelske duoen Coil produserte seg sjøl og blir å høre instrumentalt, men også med Annie Anxiety fra New York som «innleid» vokalist på et kutt på albumet «Love’s secret domain», som kom ut i 1991.1 t 57 min
- Det spriker ikke musikalsk i sendinga, selv om det er 47 år mellom de nyeste og eldste innspillingene når jeg fortsetter å «spille musikk fra livet mitt». Sendinga åpner med Inca Babies som ga ut sin første plate i 1983 og som er ute med et helt nytt album nå; fortsatt på eget merke. Egne utgivelser kommer også fra to spennende kvinner, Gazelle Twin og Olivia Louvel, og egenutgivelser er heller ikke ukjent for Senjahopen og Alpine Those Myriads – tvert i mot. Artister som har et plateselskap i ryggen finner også sin plass i sendinga, nemlig My Brightest Diamond, Big Brother On Acid og Donovan Blanc, mens Cream fant villige utgivere da de ga ut «Disraeli gears» i 1967 og det gjorde også Cabaret Voltaire da de fikk ut sitt tredje album i 1981. Det samme skjedde med The Chameleons da de ga ut praktdebuten sin, «Script of the bridge», i 1983 og Frank Zappa hadde heller ikke problemer med å finne utgiver for «Over-nite sensation» med The Mothers i 1973, for den kom på hans eget merke, men kontrakten og kontakten med distributøren hadde en viss bismak. Hans gamle venn Captain Beefheart hadde også et problematisk forhold til sine utgivere rett som det var, men ikke i 1980, da han kom med sin nest siste plate i egen levetid, «Doc at the radar station».Harald Are LundHarald Are LundDet spriker ikke musikalsk i sendinga, selv om det er 47 år mellom de nyeste og eldste innspillingene når jeg fortsetter å «spille musikk fra livet mitt». Sendinga åpner med Inca Babies som ga ut sin første plate i 1983 og som er ute med et helt nytt album nå; fortsatt på eget merke. Egne utgivelser kommer også fra to spennende kvinner, Gazelle Twin og Olivia Louvel, og egenutgivelser er heller ikke ukjent for Senjahopen og Alpine Those Myriads – tvert i mot. Artister som har et plateselskap i ryggen finner også sin plass i sendinga, nemlig My Brightest Diamond, Big Brother On Acid og Donovan Blanc, mens Cream fant villige utgivere da de ga ut «Disraeli gears» i 1967 og det gjorde også Cabaret Voltaire da de fikk ut sitt tredje album i 1981. Det samme skjedde med The Chameleons da de ga ut praktdebuten sin, «Script of the bridge», i 1983 og Frank Zappa hadde heller ikke problemer med å finne utgiver for «Over-nite sensation» med The Mothers i 1973, for den kom på hans eget merke, men kontrakten og kontakten med distributøren hadde en viss bismak. Hans gamle venn Captain Beefheart hadde også et problematisk forhold til sine utgivere rett som det var, men ikke i 1980, da han kom med sin nest siste plate i egen levetid, «Doc at the radar station».1 t 57 min
- Det blir norskprodusert musikk fra Live Foyn Friis, MoE, Now We’ve Got Members og Moon Relay i sendinga denne gangen, foruten nyheter fra Reigning Sound, Landlady, Robert Plant, Adam Cohen, Spoon og Ital før fortida vies oppmerksomhet. I 1967 albumdebuterte Captain Beefheart i Los Angeles, mens Anna Domino måtte fra New York til Brussel for sin første innspilling i 1984. I Sydney debuterte duoen Flash And The Pan i 1979, selv om gruppas to medlemmer, Harry Vanda og George Young, hadde platedebutert som tenåringer allerede i 1965 da de skrev hit på hit i The Easybeats. Året etter ga Burning Spear ut «Hail H.I.M.» på eget platemerke og i 1983 byttet Tom Waits plateselskap og musikalsk tilnærming og skapte det perfekte albumet «Swordfishtrombones». Portland i Oregon var stedet Dead Moon spilte inn sitt fjerde album i 1990 og ga det tittelen «Defiance», kanskje som uttrykk for den trassen de følte mot alle som ikke ville lytte på deres intense og herlige hjemmeinnspilte garasjepunk. I sendinga får de helt sikkert flere interesserte lyttere enn de hadde da de ga den ut.Harald Are LundHarald Are LundDet blir norskprodusert musikk fra Live Foyn Friis, MoE, Now We’ve Got Members og Moon Relay i sendinga denne gangen, foruten nyheter fra Reigning Sound, Landlady, Robert Plant, Adam Cohen, Spoon og Ital før fortida vies oppmerksomhet. I 1967 albumdebuterte Captain Beefheart i Los Angeles, mens Anna Domino måtte fra New York til Brussel for sin første innspilling i 1984. I Sydney debuterte duoen Flash And The Pan i 1979, selv om gruppas to medlemmer, Harry Vanda og George Young, hadde platedebutert som tenåringer allerede i 1965 da de skrev hit på hit i The Easybeats. Året etter ga Burning Spear ut «Hail H.I.M.» på eget platemerke og i 1983 byttet Tom Waits plateselskap og musikalsk tilnærming og skapte det perfekte albumet «Swordfishtrombones». Portland i Oregon var stedet Dead Moon spilte inn sitt fjerde album i 1990 og ga det tittelen «Defiance», kanskje som uttrykk for den trassen de følte mot alle som ikke ville lytte på deres intense og herlige hjemmeinnspilte garasjepunk. I sendinga får de helt sikkert flere interesserte lyttere enn de hadde da de ga den ut.1 t 57 min
- Moiré er navnet på en optisk effekt som inntreffer når to geometriske mønstre legges oppå hverandre og skaper et nytt tredje mønster. Det er også navnet til en London-dj, som utgir sitt første album på Ninja Tune med musikalsk skråblikk inn i dagens techno/housemusikk. I sendinga ligger flere av dagens musikalske mønstre først i programmet i form av nye utgivelser fra Sam Amidon, Avi Buffalo, J Mascis, Evig Din For Alltid, Imogen Heap, Seven Impale og nevnte Moiré. Overgangen til vår nære fortids musikalske mønstre kommer fra 1990 og to av medlemmene fra legendariske Det Elektriske Kjøkken; Lister og Erga. Psykedelisk voodoo fra New Orleans kommer fra 1968 og Dr. John sin meget banebrytende debut «Gris-gris». I fjorten år var The Comsat Angels en av britisk new waves mest markante band og debuten «Waiting for a miracle» fra 1980 er fortsatt både herlig opti-pessimistisk og mørkt. Luc Van Acker kom fra Belgias alternative musikkmiljø på tidlig åttitall og spilte på manges plater før han var med på å starte The Revolting Cocks. Solodebuten hans fra 1984 blir igjen å høre på norsk radio og samme år kunne man høre det ekstraordinære orkesteret til musikeren og arrangøren Simon Jeffes, Penguin Café Orchestra. «Broadcasting from home» heter plata og har tålt tidens tann meget bra. Fortidas og nåtidas musikalske mønstre blir lagt over hverandre og skaper et tidløst nytt mønster – i hvert fall på radio.Harald Are LundHarald Are LundMoiré er navnet på en optisk effekt som inntreffer når to geometriske mønstre legges oppå hverandre og skaper et nytt tredje mønster. Det er også navnet til en London-dj, som utgir sitt første album på Ninja Tune med musikalsk skråblikk inn i dagens techno/housemusikk. I sendinga ligger flere av dagens musikalske mønstre først i programmet i form av nye utgivelser fra Sam Amidon, Avi Buffalo, J Mascis, Evig Din For Alltid, Imogen Heap, Seven Impale og nevnte Moiré. Overgangen til vår nære fortids musikalske mønstre kommer fra 1990 og to av medlemmene fra legendariske Det Elektriske Kjøkken; Lister og Erga. Psykedelisk voodoo fra New Orleans kommer fra 1968 og Dr. John sin meget banebrytende debut «Gris-gris». I fjorten år var The Comsat Angels en av britisk new waves mest markante band og debuten «Waiting for a miracle» fra 1980 er fortsatt både herlig opti-pessimistisk og mørkt. Luc Van Acker kom fra Belgias alternative musikkmiljø på tidlig åttitall og spilte på manges plater før han var med på å starte The Revolting Cocks. Solodebuten hans fra 1984 blir igjen å høre på norsk radio og samme år kunne man høre det ekstraordinære orkesteret til musikeren og arrangøren Simon Jeffes, Penguin Café Orchestra. «Broadcasting from home» heter plata og har tålt tidens tann meget bra. Fortidas og nåtidas musikalske mønstre blir lagt over hverandre og skaper et tidløst nytt mønster – i hvert fall på radio.1 t 57 min