- Kategori:
- Musikk og kultur
- Format:
- Radioprogram
- Lengde:
- 1 t 57 min
- Dato:
- 13. september 2015
- Programleder
- Harald Are Lund
Andre har også hørt
- september 20154 episoder
- Richard D. James har latt det gå ti år siden forrige utgivelse som AFX – nå er han tilbake i velkjent stil. Hamburgveteranene Die Goldenen Zitronen har blandet punk, techno og krautrock på sin egen uforlignelige måte siden 80-tallet og gjør det fortsatt på sitt tolvte album. Deerhunter og Kurt Vile har også ganske lang fartstid og slipper smaksprøver fra sine nye plater. Det gjør Marius Ergo også, sjøl om hans nye album ikke kommer før til neste år. Gråblomst er et ektepar fra Hamar, som gir ut vinyldebuten sin sjøl. Peacers er Mike Donovan og Ty Segall og de debuterer også, men har begge vært med i San Franciscobandet Sic Alps og gitt ut soloplater. Yannick Ilunga har bakgrunn fra både metal og kirkemusikk i Sør-Afrika, men har funnet sin egen stil når han solodebuterer som Petite Noir. Egenartet er det også på det første albumet til Girlpool. De to venninnene fra LA synger tostemt og bruker bare elgitar og elbass. Sylvan Esso er også en duo, men har et mye tyngre uttrykk når de gir ut en remix fra albumet sitt. I avdelinga for moderne klassikere har Captain Beefhearts magiske band med en instrumentallåt fra 1982, mens det vokale ivaretas uforlignelig av Siouxsie And The Banshees på albumet «Hyaena» fra 1984. I 1976 kom den legendariske debuten til Ramones ut med fjorten punkpopklassikere og tre år seinere satte Joni Mitchell tekst til tre av de siste komposisjonene til bassisten og orkesterlederen Charles Mingus, og til en av hans mest kjente og kjære melodier på albumet «Mingus». Mingus sjøl sang og spilte piano på bare ett av sine mange album, «Oh yeah» fra 1962.Harald Are LundHarald Are LundRichard D. James har latt det gå ti år siden forrige utgivelse som AFX – nå er han tilbake i velkjent stil. Hamburgveteranene Die Goldenen Zitronen har blandet punk, techno og krautrock på sin egen uforlignelige måte siden 80-tallet og gjør det fortsatt på sitt tolvte album. Deerhunter og Kurt Vile har også ganske lang fartstid og slipper smaksprøver fra sine nye plater. Det gjør Marius Ergo også, sjøl om hans nye album ikke kommer før til neste år. Gråblomst er et ektepar fra Hamar, som gir ut vinyldebuten sin sjøl. Peacers er Mike Donovan og Ty Segall og de debuterer også, men har begge vært med i San Franciscobandet Sic Alps og gitt ut soloplater. Yannick Ilunga har bakgrunn fra både metal og kirkemusikk i Sør-Afrika, men har funnet sin egen stil når han solodebuterer som Petite Noir. Egenartet er det også på det første albumet til Girlpool. De to venninnene fra LA synger tostemt og bruker bare elgitar og elbass. Sylvan Esso er også en duo, men har et mye tyngre uttrykk når de gir ut en remix fra albumet sitt. I avdelinga for moderne klassikere har Captain Beefhearts magiske band med en instrumentallåt fra 1982, mens det vokale ivaretas uforlignelig av Siouxsie And The Banshees på albumet «Hyaena» fra 1984. I 1976 kom den legendariske debuten til Ramones ut med fjorten punkpopklassikere og tre år seinere satte Joni Mitchell tekst til tre av de siste komposisjonene til bassisten og orkesterlederen Charles Mingus, og til en av hans mest kjente og kjære melodier på albumet «Mingus». Mingus sjøl sang og spilte piano på bare ett av sine mange album, «Oh yeah» fra 1962.1 t 57 min
- Flunkende nye utgivelser har rangen i sendingas første del. To norske musikere, som har sunget eller spilt på veldig mange andres utgivelser i 25 år, gir ut hvert sitt eget vinylalbum for første gang. Ingvild Hammer har vært med i gruppene Behind Bars og Lost Luggage og sunget eller produsert på over seksti innspillinger, men nå er det hennes egne låter som gjelder på plata «Sylskarp», utgitt under navnet Suzy Dahl. Gitaristen og multiinstrumentalisten Geir Sundstøl har vært med på 260 plater med andre artister, men slipper endelig til på egenhånd med utgivelsen «Furulund». Begge innfrir til fulle. Det gjør også veteranene Lou Barlow og Low på sine nye album. Kvalitet er også stikkordet for de nye platene til Mike Krol, Diane Coffee, Joan Kelly, Tamaryn og verdensgitaristen fra Drøbak, Eivind Aarset. Det er heller ikke noe å utsette på kvalitetsutgivelsene fra tidligere tiår med The Smiths («The Queen is dead»), The Tables («Shady whims & obstacles»), Art Bears («Winter songs») og Robert Wyatt («Rock bottom») – alle utgitt mellom 1974 og 1990, da vinyl fortsatt var det viktigste lydmediet. Dessuten har Captain Beefheart med en låt fra det tolvte og siste albumet som blei utgitt i hans levetid, «Ice cream for crow» fra 1982.Harald Are LundHarald Are LundFlunkende nye utgivelser har rangen i sendingas første del. To norske musikere, som har sunget eller spilt på veldig mange andres utgivelser i 25 år, gir ut hvert sitt eget vinylalbum for første gang. Ingvild Hammer har vært med i gruppene Behind Bars og Lost Luggage og sunget eller produsert på over seksti innspillinger, men nå er det hennes egne låter som gjelder på plata «Sylskarp», utgitt under navnet Suzy Dahl. Gitaristen og multiinstrumentalisten Geir Sundstøl har vært med på 260 plater med andre artister, men slipper endelig til på egenhånd med utgivelsen «Furulund». Begge innfrir til fulle. Det gjør også veteranene Lou Barlow og Low på sine nye album. Kvalitet er også stikkordet for de nye platene til Mike Krol, Diane Coffee, Joan Kelly, Tamaryn og verdensgitaristen fra Drøbak, Eivind Aarset. Det er heller ikke noe å utsette på kvalitetsutgivelsene fra tidligere tiår med The Smiths («The Queen is dead»), The Tables («Shady whims & obstacles»), Art Bears («Winter songs») og Robert Wyatt («Rock bottom») – alle utgitt mellom 1974 og 1990, da vinyl fortsatt var det viktigste lydmediet. Dessuten har Captain Beefheart med en låt fra det tolvte og siste albumet som blei utgitt i hans levetid, «Ice cream for crow» fra 1982.1 t 57 min
- Briana Marela fra Seattle ga ut noen abstrakte instrumentalplater på egenhånd før hun forente sin sans for ambiente popmelodier med vokale eksperimenter på Sub Pop-utgivelsen «All around us», innspilt av Alex Somers på Island. Nye singler fra Low og trønderne i Snøskred og Cold Celeste er også med, samt en ny EP med Panda Bear. John Lydon trives tydeligvis med musikerne som utgjør P.I.L./Public Image Limited for tida; det er nemlig første gang besetninga er den samme på to album etter hverandre. The Jackets fra Sveits er en «freaky fuzz-garage power trio» - ifølge sanger og gitarist Jackie Brotsche. De er albumaktuelle for tredje gang og det er instrumentalkvartetten Møster! også. Deaf Wish fra Melbourne høres ut som om de føler tilhørighet til 80-talls punk/nyveiv på sin fjerde plate, mens Killing Joke ikke hørtes ut som noen andre på debutalbumet sitt i 1980. Det gjorde ikke Morphine heller, da trioen med to-strengs slidebass og saksofon lanserte begrepet «low rock» på sitt minimalistiske og tilnærmet perfekte andrealbum i 1993, «A cure for pain». Pixies var også nær det perfekte på sin debut i 1988: «Surfer Rosa» og i Manchesterprosjektet Electronic fikk Bernard Sumner fra New Order og Johnny Marr fra oppløste The Smiths utløp for sin felles kjærlighet til rock, house og dance music på det første albumet sitt i 1991. Begge hadde med seg gitarene sine og flere klassiske synther i studio, samt litt assistanse på et par spor fra The Pet Shop Boys og Denise Johnson fra Primal Scream. Låta «Nowadays a woman’s gotta hit a man» med Captain Beefheart And The Magic Band fra 1972 er også med I sendinga.Harald Are LundHarald Are LundBriana Marela fra Seattle ga ut noen abstrakte instrumentalplater på egenhånd før hun forente sin sans for ambiente popmelodier med vokale eksperimenter på Sub Pop-utgivelsen «All around us», innspilt av Alex Somers på Island. Nye singler fra Low og trønderne i Snøskred og Cold Celeste er også med, samt en ny EP med Panda Bear. John Lydon trives tydeligvis med musikerne som utgjør P.I.L./Public Image Limited for tida; det er nemlig første gang besetninga er den samme på to album etter hverandre. The Jackets fra Sveits er en «freaky fuzz-garage power trio» - ifølge sanger og gitarist Jackie Brotsche. De er albumaktuelle for tredje gang og det er instrumentalkvartetten Møster! også. Deaf Wish fra Melbourne høres ut som om de føler tilhørighet til 80-talls punk/nyveiv på sin fjerde plate, mens Killing Joke ikke hørtes ut som noen andre på debutalbumet sitt i 1980. Det gjorde ikke Morphine heller, da trioen med to-strengs slidebass og saksofon lanserte begrepet «low rock» på sitt minimalistiske og tilnærmet perfekte andrealbum i 1993, «A cure for pain». Pixies var også nær det perfekte på sin debut i 1988: «Surfer Rosa» og i Manchesterprosjektet Electronic fikk Bernard Sumner fra New Order og Johnny Marr fra oppløste The Smiths utløp for sin felles kjærlighet til rock, house og dance music på det første albumet sitt i 1991. Begge hadde med seg gitarene sine og flere klassiske synther i studio, samt litt assistanse på et par spor fra The Pet Shop Boys og Denise Johnson fra Primal Scream. Låta «Nowadays a woman’s gotta hit a man» med Captain Beefheart And The Magic Band fra 1972 er også med I sendinga.1 t 57 min
- Vest-London kan by på en albumdebut fra kvartetten The Bohicas og i Nashville debuterer HeCTA. Det er tre sentrale medlemmer fra Lambchop, som utforsker electronica kombinert med stand up og litt til. Det er første gang på egenhånd også for tangentutforsker Morten Qvenild og for Anne Lise Frøkedal med henholdsvis albumet «Personal piano» og EP’en «I see you». Dromedar er en ung trio fra Oslo, som finansierer sin doble vinyldebut med kryptisk tittel i fem hundre eksemplarer: «Ololyga». På midten av 80-tallet debuterte Tor Dybdal fra Kolbotn og Yo La Tengo fra New Jersey. De er tilbake med hver sin utgivelse i forskjellige formater: singel og album. Meg Baird ga ut soloalbum da hun fortsatt var med i folkfornyerne Espers fra Philadelphia og nå prøver hun seg for tredje gang og synger fortsatt like innsmigrende vakkert, mens de fire kvinnene i La Luz fra Seattle holder på profilen sin med surfrock, doo-wop og garasjerock uten å høres ut som de lever i fortida på album nummer to, «Weirdo shrine». Fra den virkelige fortida kommer tidløse klassikere utgitt mellom 1970 og 1983: Captain Beefheart And The Magic Band sitt eminente album «Clear spot», to debutalbum, som også inneholder bandnavnene; «The Return of The Raga Rockers» med Oslos fremste urbanister og «Q: Are we not men? A: We are Devo» med Ohios mest populære kultorkester. The Cure holdt på å gå til grunne og ga slipp på gothprofilen på sitt fjerde album, «Pornography» og Grateful Dead prioriterte flerstemt vokal og lapsteel over lange improvisasjoner da de slapp sitt femte studioalbum, «Workingman’s dead».Harald Are LundHarald Are LundVest-London kan by på en albumdebut fra kvartetten The Bohicas og i Nashville debuterer HeCTA. Det er tre sentrale medlemmer fra Lambchop, som utforsker electronica kombinert med stand up og litt til. Det er første gang på egenhånd også for tangentutforsker Morten Qvenild og for Anne Lise Frøkedal med henholdsvis albumet «Personal piano» og EP’en «I see you». Dromedar er en ung trio fra Oslo, som finansierer sin doble vinyldebut med kryptisk tittel i fem hundre eksemplarer: «Ololyga». På midten av 80-tallet debuterte Tor Dybdal fra Kolbotn og Yo La Tengo fra New Jersey. De er tilbake med hver sin utgivelse i forskjellige formater: singel og album. Meg Baird ga ut soloalbum da hun fortsatt var med i folkfornyerne Espers fra Philadelphia og nå prøver hun seg for tredje gang og synger fortsatt like innsmigrende vakkert, mens de fire kvinnene i La Luz fra Seattle holder på profilen sin med surfrock, doo-wop og garasjerock uten å høres ut som de lever i fortida på album nummer to, «Weirdo shrine». Fra den virkelige fortida kommer tidløse klassikere utgitt mellom 1970 og 1983: Captain Beefheart And The Magic Band sitt eminente album «Clear spot», to debutalbum, som også inneholder bandnavnene; «The Return of The Raga Rockers» med Oslos fremste urbanister og «Q: Are we not men? A: We are Devo» med Ohios mest populære kultorkester. The Cure holdt på å gå til grunne og ga slipp på gothprofilen på sitt fjerde album, «Pornography» og Grateful Dead prioriterte flerstemt vokal og lapsteel over lange improvisasjoner da de slapp sitt femte studioalbum, «Workingman’s dead».1 t 57 min