- Kategori:
- Musikk og kultur
- Format:
- Radioprogram
- Lengde:
- 1 t 57 min
- Dato:
- 4. oktober 2015
- Programleder
- Harald Are Lund
Andre har også hørt
- oktober 20154 episoder
- De amerikanske artistene Beach House, !!!, Julia Holter og Sharon Jones & The Dap Kings har alle nye album ute og det har den islandske trioen Uniimog også. Alle får en presentasjon i sendinga og det samme gjør Lars Myrvoll med sitt The Island Band og trønderen (?) Daniel Lacey-McDermott, som spiller humoristisk elektronika på hjemmelagde instrumenter under navnet Captain Credible. Gitaristen Rolando Bruno i det oppløste argentinske garasje-punkbandet Los Peyotes har startet sitt MIDI enmannsorkester med inspirasjon fra gamle Cumbia-låter. Årgangsklassikerne denne gangen er Captain Beefheart & His Magic Band sitt tidløse og sjangerdefinerende psykedelia-album, «Strictly personal» fra 1968, samt albumet som gjorde Faith No More til et verdensnavn i 1989, «The real thing», hvor Mike Patton var grensesprengende vokalist for første gang med bandet og hvor hit’ene formelig sto i kø. Det gjorde de i enda større grad i 1978 på det perfekte albumet «Parallel lines», da Blondie tok steget fra new wave-undergrunnen i New York til å bli et av verdens fremste poprock band med ikonisk status. Alle medlemmene slapp til med egenproduserte pop-perler enten hver for seg eller i kompaniskap med hverandre. Ivar Eidem slapp ikke til med så mange egne låter da han sang og spilte tangentinstrumenter i Spellemannprisvinnerne Matchstick Sun på åttitallet, men han tok igjen i fullt monn da han solodebuterte i 1996. Han fikk nemlig velfortjent Spellemannprisen som beste mannlige artist med nesten bare egne låter på plata «Missions of a clown».Harald Are LundHarald Are LundDe amerikanske artistene Beach House, !!!, Julia Holter og Sharon Jones & The Dap Kings har alle nye album ute og det har den islandske trioen Uniimog også. Alle får en presentasjon i sendinga og det samme gjør Lars Myrvoll med sitt The Island Band og trønderen (?) Daniel Lacey-McDermott, som spiller humoristisk elektronika på hjemmelagde instrumenter under navnet Captain Credible. Gitaristen Rolando Bruno i det oppløste argentinske garasje-punkbandet Los Peyotes har startet sitt MIDI enmannsorkester med inspirasjon fra gamle Cumbia-låter. Årgangsklassikerne denne gangen er Captain Beefheart & His Magic Band sitt tidløse og sjangerdefinerende psykedelia-album, «Strictly personal» fra 1968, samt albumet som gjorde Faith No More til et verdensnavn i 1989, «The real thing», hvor Mike Patton var grensesprengende vokalist for første gang med bandet og hvor hit’ene formelig sto i kø. Det gjorde de i enda større grad i 1978 på det perfekte albumet «Parallel lines», da Blondie tok steget fra new wave-undergrunnen i New York til å bli et av verdens fremste poprock band med ikonisk status. Alle medlemmene slapp til med egenproduserte pop-perler enten hver for seg eller i kompaniskap med hverandre. Ivar Eidem slapp ikke til med så mange egne låter da han sang og spilte tangentinstrumenter i Spellemannprisvinnerne Matchstick Sun på åttitallet, men han tok igjen i fullt monn da han solodebuterte i 1996. Han fikk nemlig velfortjent Spellemannprisen som beste mannlige artist med nesten bare egne låter på plata «Missions of a clown».1 t 57 min
- Londonbaserte King Midas Sound, denne gangen hjulpet av Fennesz, og Louisianasangeren Zachary Cale har vært frampå med fine utgivelser flere ganger før, men i sendinga ellers blir det mange førstegangsreisende på albumfronten; med god geografisk og historisk spredning. Den paneuropeiske kvartetten Christobal And The Sea begynte å spille sammen på det engelske universitet de gikk på, mens Undergrünnen debuterte i Haugesund fengsel uten å ha et innøvd repertoar. I et Oslostudio har duoen Band Of Gold meislet ut sine låter over tid og kommer omsider ut i alle formater – også på musikkassett. Strange Wilds fra Olympia, Washington og Dublinkvartetten Girl Band har utgitt noen EP’er, men nå kommer de i fullformat. Vancouverduoen Bob Moses slapp tidligere i år et album med låter fra fjorårets EP’er, men nå kommer det ekte debutalbumet med bare nye låter. I 1959 besto album av tidligere utgitte singler samlet på 12 tommer svart vinyl, som på debuten til kjempen Howlin’ Wolf, «Moanin’ in the moonlight». Vinyl var fortsatt mediet da Oslogruppa Dog Age ga ut sitt første album tretti år seinere og da Public Image Limited med John Lydon i spissen slapp verdens første postpunkalbum på et intetanende publikum i 1978. Deadheads og andre platekjøpere ventet seg nok låter med lange improvisasjonspartier da Grateful Dead ga ut «American beauty» i 1970, men fikk melodiske låter med flerstemt sang i stedet. De hadde fått en forsmak med albumet «Workingman’s dead» fire måneder tidligere, men på sitt femte studioalbum rendyrket The Dead det nye forholdet til sang og melodi til perfeksjon.Harald Are LundHarald Are LundLondonbaserte King Midas Sound, denne gangen hjulpet av Fennesz, og Louisianasangeren Zachary Cale har vært frampå med fine utgivelser flere ganger før, men i sendinga ellers blir det mange førstegangsreisende på albumfronten; med god geografisk og historisk spredning. Den paneuropeiske kvartetten Christobal And The Sea begynte å spille sammen på det engelske universitet de gikk på, mens Undergrünnen debuterte i Haugesund fengsel uten å ha et innøvd repertoar. I et Oslostudio har duoen Band Of Gold meislet ut sine låter over tid og kommer omsider ut i alle formater – også på musikkassett. Strange Wilds fra Olympia, Washington og Dublinkvartetten Girl Band har utgitt noen EP’er, men nå kommer de i fullformat. Vancouverduoen Bob Moses slapp tidligere i år et album med låter fra fjorårets EP’er, men nå kommer det ekte debutalbumet med bare nye låter. I 1959 besto album av tidligere utgitte singler samlet på 12 tommer svart vinyl, som på debuten til kjempen Howlin’ Wolf, «Moanin’ in the moonlight». Vinyl var fortsatt mediet da Oslogruppa Dog Age ga ut sitt første album tretti år seinere og da Public Image Limited med John Lydon i spissen slapp verdens første postpunkalbum på et intetanende publikum i 1978. Deadheads og andre platekjøpere ventet seg nok låter med lange improvisasjonspartier da Grateful Dead ga ut «American beauty» i 1970, men fikk melodiske låter med flerstemt sang i stedet. De hadde fått en forsmak med albumet «Workingman’s dead» fire måneder tidligere, men på sitt femte studioalbum rendyrket The Dead det nye forholdet til sang og melodi til perfeksjon.1 t 57 min
- Samtidsmusikken besørges denne gangen av sterke krefter som John Grant, Jack White sin nye gruppe, The Dead Weather, Deerhunter, Joanna Newsom og Editors, som alle utgir nye, flotte album. Det gjør også de norske musikerne i Pixel og Dråpe, samt Jono El Grande. Salongorkesteret har også vært produktive i det siste, men har valgt å gi ut sine nye blackgrass-låter på fire vinylsingler i sprakende gult, rosa, grønt og rødt i begrenset opplag, samt til nedlasting i ubegrenset omfang. Vinyl var det dominerende mediet da Captain Beefheart And His Magic Band albumdebuterte i 1967 med «Safe as milk» og da Hüsker Dü ga ut sitt fjerde album, «Flip your wig», i 1985. Da Yello første gang kom ut i albumformat med «Solid pleasure» i 1980 fantes det bare to utgivelsesmedier: vinyl og kassett, mens da PJ Harvey ga ut sitt uhyre sterke album, «Rid of me», i 1993 var det på cd og kassett. I 1998 kom debutplata til Thinkerbell, som var Vibeke Saugestad og Jørn Christensen, utelukkende som cd. I dag kommer mange utgivelser som nedlasting og på vinyl – og rett som det er som cd også – så musikkformidling forandres hele tida. Lydmedier, som var forlatt på historiens skraphaug, gjenoppstår når man minst venter det. Ironisk nok – og heldigvis.Harald Are LundHarald Are LundSamtidsmusikken besørges denne gangen av sterke krefter som John Grant, Jack White sin nye gruppe, The Dead Weather, Deerhunter, Joanna Newsom og Editors, som alle utgir nye, flotte album. Det gjør også de norske musikerne i Pixel og Dråpe, samt Jono El Grande. Salongorkesteret har også vært produktive i det siste, men har valgt å gi ut sine nye blackgrass-låter på fire vinylsingler i sprakende gult, rosa, grønt og rødt i begrenset opplag, samt til nedlasting i ubegrenset omfang. Vinyl var det dominerende mediet da Captain Beefheart And His Magic Band albumdebuterte i 1967 med «Safe as milk» og da Hüsker Dü ga ut sitt fjerde album, «Flip your wig», i 1985. Da Yello første gang kom ut i albumformat med «Solid pleasure» i 1980 fantes det bare to utgivelsesmedier: vinyl og kassett, mens da PJ Harvey ga ut sitt uhyre sterke album, «Rid of me», i 1993 var det på cd og kassett. I 1998 kom debutplata til Thinkerbell, som var Vibeke Saugestad og Jørn Christensen, utelukkende som cd. I dag kommer mange utgivelser som nedlasting og på vinyl – og rett som det er som cd også – så musikkformidling forandres hele tida. Lydmedier, som var forlatt på historiens skraphaug, gjenoppstår når man minst venter det. Ironisk nok – og heldigvis.1 t 57 min
- Norske utgivelser preger sendinga. HUMA LUMA slipper en EP, mens Hold Fast lanserer et album. Tre vinylutgivelser kommer fra Lars Lervik, PLX17 og Hide Unas i henholdsvis 10- og 12-toms format. Thomas Strønen kombinerer nok en gang perkusjon og elektronikk i sitt nye ensemble, Time Is A Blind Guide, men det skjer på cd. Fra hver sin kant av Canada slipper Destroyer (: Dan Bejart) og Coeur De Pirate (: Béatrice Martin) flotte album, mens Chelsea Nikkel fra New Zealand kaller seg Princess Chelsea på sitt andre album, «The great cybernetic depression», som ikke er deprimerende i det hele tatt. Oppløftende musikk er det også på Captain Beefheart And His Magic Band sin 1967-debut og The Velvet Underground sitt fjerde studioalbum fra 1970, hvor Lou Reed og Sterling Morrison er med for siste gang i gruppa de var med å starte i 1965 – før gjenforeningene på 90-tallet. Cocteau Twins ga ut sitt fjerde album i 1986 og da var bare Elizabeth Fraser og Robin Guthrie med fra den opprinnelige triobesetninga. Av originalbesetninga på debutplata i 1988 har flere medlemmer av Oslos stolthet, Sister Rain, vært inn og ut og nye har kommet til, men Aslak Nygren og Eystein Hopland må sies å være kjernemedlemmer i bandet, som riktignok tok noen års pause, men som fortsatt spiller ute og spiller inn nytt materiale. Opphavsmannen til «The twangy guitar sound», Duane Eddy, er også fortsatt aktiv. Han var den første soloinstrumentalisten den gangen det het «rock & roll» på 50-tallet og han fikk utallige unge håpefulle på 50- og 60-tallet til å drømme om å bli sologitarister, ikke minst da han samarbeidet med Lee Hazlewood på sitt første hitalbum, «Have ‘twangy’ guitar will travel», i 1959.Harald Are LundHarald Are LundNorske utgivelser preger sendinga. HUMA LUMA slipper en EP, mens Hold Fast lanserer et album. Tre vinylutgivelser kommer fra Lars Lervik, PLX17 og Hide Unas i henholdsvis 10- og 12-toms format. Thomas Strønen kombinerer nok en gang perkusjon og elektronikk i sitt nye ensemble, Time Is A Blind Guide, men det skjer på cd. Fra hver sin kant av Canada slipper Destroyer (: Dan Bejart) og Coeur De Pirate (: Béatrice Martin) flotte album, mens Chelsea Nikkel fra New Zealand kaller seg Princess Chelsea på sitt andre album, «The great cybernetic depression», som ikke er deprimerende i det hele tatt. Oppløftende musikk er det også på Captain Beefheart And His Magic Band sin 1967-debut og The Velvet Underground sitt fjerde studioalbum fra 1970, hvor Lou Reed og Sterling Morrison er med for siste gang i gruppa de var med å starte i 1965 – før gjenforeningene på 90-tallet. Cocteau Twins ga ut sitt fjerde album i 1986 og da var bare Elizabeth Fraser og Robin Guthrie med fra den opprinnelige triobesetninga. Av originalbesetninga på debutplata i 1988 har flere medlemmer av Oslos stolthet, Sister Rain, vært inn og ut og nye har kommet til, men Aslak Nygren og Eystein Hopland må sies å være kjernemedlemmer i bandet, som riktignok tok noen års pause, men som fortsatt spiller ute og spiller inn nytt materiale. Opphavsmannen til «The twangy guitar sound», Duane Eddy, er også fortsatt aktiv. Han var den første soloinstrumentalisten den gangen det het «rock & roll» på 50-tallet og han fikk utallige unge håpefulle på 50- og 60-tallet til å drømme om å bli sologitarister, ikke minst da han samarbeidet med Lee Hazlewood på sitt første hitalbum, «Have ‘twangy’ guitar will travel», i 1959.1 t 57 min