Musikk og kulturRadioprogram
Musikk og kulturRadioprogram
Jazzklubben
Program med opptak fra konserter og festivaler, samt intervjuer med musikerne- oktober2 episoder
- 12. oktober12. oktoberKommer om 6 dager
- Saksofonisten Bendik Hofseth opplevde å tape sin kjæreste midt i et prosjekt om livet og naturens utfoldelse. Slik ble musikken del av sorgarbeidet og slik ble den nylig utgitte kvadrologien "Forest" til. Møt ham i Jazzklubben. Ved Karen FrivikEn hyllest til kjærligheten og trærneEn hyllest til kjærligheten og trærneSaksofonisten Bendik Hofseth opplevde å tape sin kjæreste midt i et prosjekt om livet og naturens utfoldelse. Slik ble musikken del av sorgarbeidet og slik ble den nylig utgitte kvadrologien "Forest" til. Møt ham i Jazzklubben. Ved Karen Frivik57 min
- september4 episoder
- Liv Andrea Hauge opptrer i både Japan og Australia i år og har stor suksess. Har rommet åpnet seg for kvinnelige jazz-instrumentalister? Storbandet Røsk kjører på kollektivtanken både hjemme og i musikken. Møt dem i Jazzklubben. Ved Karen FrivikFull fart ut i verdenFull fart ut i verdenLiv Andrea Hauge opptrer i både Japan og Australia i år og har stor suksess. Har rommet åpnet seg for kvinnelige jazz-instrumentalister? Storbandet Røsk kjører på kollektivtanken både hjemme og i musikken. Møt dem i Jazzklubben. Ved Karen Frivik57 min
- Gjenhør fra 2015 med ildsjel Jon Klette (saksofon) og makker Jørn Øien om viktigheten av å holde motet oppe og gi jernet for jazzen. Jon Klette døde av kols 31.7.2016. Og slik hørtes Significant Time ut for ti år siden. Konsert og prat fra Maijazz 2015 i Stavanger. Ved Karen FrivikBrant for jazzen, døde av kolsBrant for jazzen, døde av kolsGjenhør fra 2015 med ildsjel Jon Klette (saksofon) og makker Jørn Øien om viktigheten av å holde motet oppe og gi jernet for jazzen. Jon Klette døde av kols 31.7.2016. Og slik hørtes Significant Time ut for ti år siden. Konsert og prat fra Maijazz 2015 i Stavanger. Ved Karen Frivik57 min
- Jazz er fortsatt en arena for motstandskamp, fremholder amerikaneren Jason Moran, en av jazzen innflytelsesrike, nålevende pianister. Han tar arven etter Duke Ellington og Muhal Abrams på dypeste alvor og har samtidig et utradisjonelt og bredspektret forhold til pianoet. Hans siste utgivelse er med Trondheim jazzorkester - og her gjester han Jazzklubben. Ved Karen FrivikJason Moran – i hodet på en pianistJason Moran – i hodet på en pianistJazz er fortsatt en arena for motstandskamp, fremholder amerikaneren Jason Moran, en av jazzen innflytelsesrike, nålevende pianister. Han tar arven etter Duke Ellington og Muhal Abrams på dypeste alvor og har samtidig et utradisjonelt og bredspektret forhold til pianoet. Hans siste utgivelse er med Trondheim jazzorkester - og her gjester han Jazzklubben. Ved Karen Frivik57 min
- Øystein Sevåg utgir sin første bandplate på 15 år. Den har bilde av jordkloden på coveret. Dystopien har for stor plass i verden, mener Sevåg når Jazzklubben møter ham til en prat om utgivelsen "Lacrimosa". Og en jazzpris er så mangt, her spriker det! ved Karen FrivikSevåg: En tåre for vår tidSevåg: En tåre for vår tidØystein Sevåg utgir sin første bandplate på 15 år. Den har bilde av jordkloden på coveret. Dystopien har for stor plass i verden, mener Sevåg når Jazzklubben møter ham til en prat om utgivelsen "Lacrimosa". Og en jazzpris er så mangt, her spriker det! ved Karen Frivik57 min
- august4 episoder
- Verdenssituasjonen preger mange musikere. Når Harald Lassen skaper musikk, vil han også gi rom for lytterens egne tanker. Møt en engasjert dypøkolog som gjerne går i fotsporene til Arne Næss. Og Øystein Sevåg har holdt konsert i Kyiv, Ukraina. Musikken er svært verdsatt blant befolkningen, forteller han i Jazzklubben. Ved Karen FrivikMusikk i krisetiderMusikk i krisetiderVerdenssituasjonen preger mange musikere. Når Harald Lassen skaper musikk, vil han også gi rom for lytterens egne tanker. Møt en engasjert dypøkolog som gjerne går i fotsporene til Arne Næss. Og Øystein Sevåg har holdt konsert i Kyiv, Ukraina. Musikken er svært verdsatt blant befolkningen, forteller han i Jazzklubben. Ved Karen Frivik57 min
- Jazz og amerikabåtenJazz og amerikabåten57 min
- Jazzen spriker i alle retninger, Det kan bekreftes etter seks dager med Oslo jazzfestival. Møt Delvon Lamarr med hans feelgood Hammond b3 orgel trio som har truffet Europa med storm, og sjekk årets jazztalenter; Dolkar og Madmax - live fra Herr Nilsen. Og Bugge Wesseltoft minnes Bjørn Kjellemyr som gikk bort 9. august. Ved Karen FrivikDelvon Lamarr og Oslo jazzfestivalDelvon Lamarr og Oslo jazzfestivalJazzen spriker i alle retninger, Det kan bekreftes etter seks dager med Oslo jazzfestival. Møt Delvon Lamarr med hans feelgood Hammond b3 orgel trio som har truffet Europa med storm, og sjekk årets jazztalenter; Dolkar og Madmax - live fra Herr Nilsen. Og Bugge Wesseltoft minnes Bjørn Kjellemyr som gikk bort 9. august. Ved Karen Frivik57 min
- Jazzfestivalene har endret seg enormt, og noe var faktisk bedre før, skal vi tro Karin Krog og John Surman som har vært med siden 60-tallet (foto fra årets Moldejazz). Men hva sier årets Artist in Residence, Ole Morten Vågan (og TJO) som ikke en gang var født på den tiden? Og møt John Beasley, leder for Den internasjonale jazzdagen og pianisten til Dianne Reeves! Ved Karen FrivikFestivaler – bedre før?Festivaler – bedre før?Jazzfestivalene har endret seg enormt, og noe var faktisk bedre før, skal vi tro Karin Krog og John Surman som har vært med siden 60-tallet (foto fra årets Moldejazz). Men hva sier årets Artist in Residence, Ole Morten Vågan (og TJO) som ikke en gang var født på den tiden? Og møt John Beasley, leder for Den internasjonale jazzdagen og pianisten til Dianne Reeves! Ved Karen Frivik57 min
- juni4 episoder
- Palle Danielsson, Vigleik Storaas og Jack DeJohnette ga en uforglemmelig konsert i 2009. Nå er den utgitt. Men første møte var så og si på scenegulvet, forteller Storaas i Jazzkubben. Musikkens åndelig kraft er tema når Vetle Nærø forteller om sitt album "All moments must pass". På hvilken måte, spør programleder Karen FrivikLegender i fartaLegender i fartaPalle Danielsson, Vigleik Storaas og Jack DeJohnette ga en uforglemmelig konsert i 2009. Nå er den utgitt. Men første møte var så og si på scenegulvet, forteller Storaas i Jazzkubben. Musikkens åndelig kraft er tema når Vetle Nærø forteller om sitt album "All moments must pass". På hvilken måte, spør programleder Karen Frivik57 min
- De kjente ikke hverandre, men lagde fin jazz av høy kvalitet på bare to dager. Hvordan får de det til? Møt Per Oddvar Johansen (trommer) og Kjetil Mulelid (piano) i Jazzklubben. Ved Karen FrivikNederland møter NorgeNederland møter NorgeDe kjente ikke hverandre, men lagde fin jazz av høy kvalitet på bare to dager. Hvordan får de det til? Møt Per Oddvar Johansen (trommer) og Kjetil Mulelid (piano) i Jazzklubben. Ved Karen Frivik57 min
- Pianist Kristin Skaare har i flere ti-år bidratt til andres suksess, som Kari Bremnes, Preus og Jonas Fjeld. Her er hun med sitt eget prosjekt og oppsøker meditasjon og stillhet for å finne en for henne sann kjerne i musikken. Den tar hun med til musikkmeditasjoner i kirkerom. Møt henne i Jazzklubben. Ved Karen FrivikÅ komponere fra stillhetÅ komponere fra stillhetPianist Kristin Skaare har i flere ti-år bidratt til andres suksess, som Kari Bremnes, Preus og Jonas Fjeld. Her er hun med sitt eget prosjekt og oppsøker meditasjon og stillhet for å finne en for henne sann kjerne i musikken. Den tar hun med til musikkmeditasjoner i kirkerom. Møt henne i Jazzklubben. Ved Karen Frivik57 min
- Den nye supergruppa til Jan Gunnar Hoff er det beste som er utgitt på Losen Records, ifølge platedirektøren selv, der musikere fra Bodø, Vietnam, England og Sandefjord fusjonerer i en høyere enhet av prog, fusion og jazz. Hva skal til for å lage et godt album? Jazzklubben møter Jan Gunnar Hoff. Ved Karen FrivikJan Gunnar Hoff og ny supergruppeJan Gunnar Hoff og ny supergruppeDen nye supergruppa til Jan Gunnar Hoff er det beste som er utgitt på Losen Records, ifølge platedirektøren selv, der musikere fra Bodø, Vietnam, England og Sandefjord fusjonerer i en høyere enhet av prog, fusion og jazz. Hva skal til for å lage et godt album? Jazzklubben møter Jan Gunnar Hoff. Ved Karen Frivik57 min
- mai4 episoder
- Psykedelisk Igor Stravinsky i jazzdrakt eller blåsere i fritt og ydmykt samspill? Det er nostalgi, men også store følelser, poesi og fortvilelse i forsommerens knippe ferske utgivelser. Dessuten fyller Trondheim Jazzorkester25, Hvordan ble de så omseggripene? Jazzklubben ved Karen FrivikNyheter og TJO 25 årNyheter og TJO 25 årPsykedelisk Igor Stravinsky i jazzdrakt eller blåsere i fritt og ydmykt samspill? Det er nostalgi, men også store følelser, poesi og fortvilelse i forsommerens knippe ferske utgivelser. Dessuten fyller Trondheim Jazzorkester25, Hvordan ble de så omseggripene? Jazzklubben ved Karen Frivik57 min
- De spiller kanskje ikke jazz i typisk forstand, men musikken deres hadde neppe eksistert uten. Møt Tiril Jackson og Martin Tvedten, som lar jazz møte både soul- og japansk spillmusikk.Nykommere i skjæringspunktetNykommere i skjæringspunktetDe spiller kanskje ikke jazz i typisk forstand, men musikken deres hadde neppe eksistert uten. Møt Tiril Jackson og Martin Tvedten, som lar jazz møte både soul- og japansk spillmusikk.57 min
- På Maijazzen i Stavanger går man fra klubb til klubb og opplever et stort spekter av jazz og improvisert musikk. Møt de tre stavangermusikerne Alf Terje Hana, Vidar Schanche og John Derek Bishop (bilde) og hør fra konserten. Og oslo jazzensemble pluss Håkon Kornstad tar med seg Mid Atlantic til 200-årsmarkeringen for den første immigrantutfarten til Amerika, nettopp fra Stavanger, og hør fra denne konserten også. Ved Karen FrivikMaijazzen blomstrerMaijazzen blomstrerPå Maijazzen i Stavanger går man fra klubb til klubb og opplever et stort spekter av jazz og improvisert musikk. Møt de tre stavangermusikerne Alf Terje Hana, Vidar Schanche og John Derek Bishop (bilde) og hør fra konserten. Og oslo jazzensemble pluss Håkon Kornstad tar med seg Mid Atlantic til 200-årsmarkeringen for den første immigrantutfarten til Amerika, nettopp fra Stavanger, og hør fra denne konserten også. Ved Karen Frivik57 min
- Har 1800-tallets romantiske periode med naturmystikk og store følelser en plass i vår tid? Ja, mener Solveig Slettahjell og Morten Qvenild som har bearbeidet dikt av Emily Dickinson og søstrene Brontë musikalsk. De forteller hvorfor, i Jazzklubben. Ved Karen FrivikRomantikkens poesi i ny draktRomantikkens poesi i ny draktHar 1800-tallets romantiske periode med naturmystikk og store følelser en plass i vår tid? Ja, mener Solveig Slettahjell og Morten Qvenild som har bearbeidet dikt av Emily Dickinson og søstrene Brontë musikalsk. De forteller hvorfor, i Jazzklubben. Ved Karen Frivik57 min
- april2 episoder
- Er trekkspillet i ferd med å kaste sitt dårlige rykte? Det kan virke slik ettersom trekkspill stadig oftere dukker opp i sofistikert jazz - med varme og lidenskap. Og i Italia og Frankrike har trekkspillet aldri gått av moten. Hør hvorfor, i Jazzklubben der Karen Frivik treffer fremstående trekkspillere som Luciano Biondini, Vincent Peirani (bilde) og Håvard Svendsrud.Trekkspillet er tilbake!Trekkspillet er tilbake!Er trekkspillet i ferd med å kaste sitt dårlige rykte? Det kan virke slik ettersom trekkspill stadig oftere dukker opp i sofistikert jazz - med varme og lidenskap. Og i Italia og Frankrike har trekkspillet aldri gått av moten. Hør hvorfor, i Jazzklubben der Karen Frivik treffer fremstående trekkspillere som Luciano Biondini, Vincent Peirani (bilde) og Håvard Svendsrud.57 min
- Jazzklubben byr på nye utgivelser. Og Jan Garbarek har og har hatt en eneståened innflytelse som musiker og saksofonist. I Jazzklubben hører vi hvordan saksofonisten Branford Marsalis har gitt seg i kast med materialet fra det legendariske albumet Belonging (Jarrett/Garbarek). Og tunisieren Anouar Brahem med sin oud favner også historien på sin ferske plate - her med Jan Garbarek (bildet) i studio på 90-tallet. Ved Karen FrivikMusikkens vevMusikkens vevJazzklubben byr på nye utgivelser. Og Jan Garbarek har og har hatt en eneståened innflytelse som musiker og saksofonist. I Jazzklubben hører vi hvordan saksofonisten Branford Marsalis har gitt seg i kast med materialet fra det legendariske albumet Belonging (Jarrett/Garbarek). Og tunisieren Anouar Brahem med sin oud favner også historien på sin ferske plate - her med Jan Garbarek (bildet) i studio på 90-tallet. Ved Karen Frivik57 min