Hør episoden57 min
- Kategori:
- Musikk og kultur
- Format:
- Radioprogram
- Lengde:
- 57 min
- Dato:
- 20. april 2025
- Programleder
- Karen Frivik
- Gjest
- Håvard Svendsrud
- Luciano Biondini
- Vincent Peirani
Andre har også hørt
- juni4 episoder
- 22. juni22. juniKommer om 6 dager
- De kjente ikke hverandre, men lagde fin jazz av høy kvalitet på bare to dager. Hvordan får de det til? Møt Per Oddvar Johansen (trommer) og Kjetil Mulelid (piano) i Jazzklubben. Ved Karen FrivikNederland møter NorgeNederland møter NorgeDe kjente ikke hverandre, men lagde fin jazz av høy kvalitet på bare to dager. Hvordan får de det til? Møt Per Oddvar Johansen (trommer) og Kjetil Mulelid (piano) i Jazzklubben. Ved Karen Frivik57 min
- Pianist Kristin Skaare har i flere ti-år bidratt til andres suksess, som Kari Bremnes, Preus og Jonas Fjeld. Her er hun med sitt eget prosjekt og oppsøker meditasjon og stillhet for å finne en for henne sann kjerne i musikken. Den tar hun med til musikkmeditasjoner i kirkerom. Møt henne i Jazzklubben. Ved Karen FrivikÅ komponere fra stillhetÅ komponere fra stillhetPianist Kristin Skaare har i flere ti-år bidratt til andres suksess, som Kari Bremnes, Preus og Jonas Fjeld. Her er hun med sitt eget prosjekt og oppsøker meditasjon og stillhet for å finne en for henne sann kjerne i musikken. Den tar hun med til musikkmeditasjoner i kirkerom. Møt henne i Jazzklubben. Ved Karen Frivik57 min
- Den nye supergruppa til Jan Gunnar Hoff er det beste som er utgitt på Losen Records, ifølge platedirektøren selv, der musikere fra Bodø, Vietnam, England og Sandefjord fusjonerer i en høyere enhet av prog, fusion og jazz. Hva skal til for å lage et godt album? Jazzklubben møter Jan Gunnar Hoff. Ved Karen FrivikJan Gunnar Hoff og ny supergruppeJan Gunnar Hoff og ny supergruppeDen nye supergruppa til Jan Gunnar Hoff er det beste som er utgitt på Losen Records, ifølge platedirektøren selv, der musikere fra Bodø, Vietnam, England og Sandefjord fusjonerer i en høyere enhet av prog, fusion og jazz. Hva skal til for å lage et godt album? Jazzklubben møter Jan Gunnar Hoff. Ved Karen Frivik57 min
- mai4 episoder
- Psykedelisk Igor Stravinsky i jazzdrakt eller blåsere i fritt og ydmykt samspill? Det er nostalgi, men også store følelser, poesi og fortvilelse i forsommerens knippe ferske utgivelser. Dessuten fyller Trondheim Jazzorkester25, Hvordan ble de så omseggripene? Jazzklubben ved Karen FrivikNyheter og TJO 25 årNyheter og TJO 25 årPsykedelisk Igor Stravinsky i jazzdrakt eller blåsere i fritt og ydmykt samspill? Det er nostalgi, men også store følelser, poesi og fortvilelse i forsommerens knippe ferske utgivelser. Dessuten fyller Trondheim Jazzorkester25, Hvordan ble de så omseggripene? Jazzklubben ved Karen Frivik57 min
- De spiller kanskje ikke jazz i typisk forstand, men musikken deres hadde neppe eksistert uten. Møt Tiril Jackson og Martin Tvedten, som lar jazz møte både soul- og japansk spillmusikk.Nykommere i skjæringspunktetNykommere i skjæringspunktetDe spiller kanskje ikke jazz i typisk forstand, men musikken deres hadde neppe eksistert uten. Møt Tiril Jackson og Martin Tvedten, som lar jazz møte både soul- og japansk spillmusikk.57 min
- På Maijazzen i Stavanger går man fra klubb til klubb og opplever et stort spekter av jazz og improvisert musikk. Møt de tre stavangermusikerne Alf Terje Hana, Vidar Schanche og John Derek Bishop (bilde) og hør fra konserten. Og oslo jazzensemble pluss Håkon Kornstad tar med seg Mid Atlantic til 200-årsmarkeringen for den første immigrantutfarten til Amerika, nettopp fra Stavanger, og hør fra denne konserten også. Ved Karen FrivikMaijazzen blomstrerMaijazzen blomstrerPå Maijazzen i Stavanger går man fra klubb til klubb og opplever et stort spekter av jazz og improvisert musikk. Møt de tre stavangermusikerne Alf Terje Hana, Vidar Schanche og John Derek Bishop (bilde) og hør fra konserten. Og oslo jazzensemble pluss Håkon Kornstad tar med seg Mid Atlantic til 200-årsmarkeringen for den første immigrantutfarten til Amerika, nettopp fra Stavanger, og hør fra denne konserten også. Ved Karen Frivik57 min
- Har 1800-tallets romantiske periode med naturmystikk og store følelser en plass i vår tid? Ja, mener Solveig Slettahjell og Morten Qvenild som har bearbeidet dikt av Emily Dickinson og søstrene Brontë musikalsk. De forteller hvorfor, i Jazzklubben. Ved Karen FrivikRomantikkens poesi i ny draktRomantikkens poesi i ny draktHar 1800-tallets romantiske periode med naturmystikk og store følelser en plass i vår tid? Ja, mener Solveig Slettahjell og Morten Qvenild som har bearbeidet dikt av Emily Dickinson og søstrene Brontë musikalsk. De forteller hvorfor, i Jazzklubben. Ved Karen Frivik57 min
- april4 episoder
- Er trekkspillet i ferd med å kaste sitt dårlige rykte? Det kan virke slik ettersom trekkspill stadig oftere dukker opp i sofistikert jazz - med varme og lidenskap. Og i Italia og Frankrike har trekkspillet aldri gått av moten. Hør hvorfor, i Jazzklubben der Karen Frivik treffer fremstående trekkspillere som Luciano Biondini, Vincent Peirani (bilde) og Håvard Svendsrud.Trekkspillet er tilbake!Trekkspillet er tilbake!Er trekkspillet i ferd med å kaste sitt dårlige rykte? Det kan virke slik ettersom trekkspill stadig oftere dukker opp i sofistikert jazz - med varme og lidenskap. Og i Italia og Frankrike har trekkspillet aldri gått av moten. Hør hvorfor, i Jazzklubben der Karen Frivik treffer fremstående trekkspillere som Luciano Biondini, Vincent Peirani (bilde) og Håvard Svendsrud.57 min
- Jazzklubben byr på nye utgivelser. Og Jan Garbarek har og har hatt en eneståened innflytelse som musiker og saksofonist. I Jazzklubben hører vi hvordan saksofonisten Branford Marsalis har gitt seg i kast med materialet fra det legendariske albumet Belonging (Jarrett/Garbarek). Og tunisieren Anouar Brahem med sin oud favner også historien på sin ferske plate - her med Jan Garbarek (bildet) i studio på 90-tallet. Ved Karen FrivikMusikkens vevMusikkens vevJazzklubben byr på nye utgivelser. Og Jan Garbarek har og har hatt en eneståened innflytelse som musiker og saksofonist. I Jazzklubben hører vi hvordan saksofonisten Branford Marsalis har gitt seg i kast med materialet fra det legendariske albumet Belonging (Jarrett/Garbarek). Og tunisieren Anouar Brahem med sin oud favner også historien på sin ferske plate - her med Jan Garbarek (bildet) i studio på 90-tallet. Ved Karen Frivik57 min
- Et gedigent prisdryss over jazzen fant sted 5. april og viser hvor mange fasetter denne delen av kulturlivet faktisk består av. Eirik Hegdal (bilde) mottok Buddy-statuen og Shannon Mowday vant for beste verk, mens Miloud Guiderk fikk Jazzambassadørprisen. Møt dem alle og hør deres høyst ulike historier i Jazzklubben. Vossajazz er om hjørnet, og festivalsjef Roger Urhaug har nye ideer. Ved Karen FrivikHeder til jazzfolketHeder til jazzfolketEt gedigent prisdryss over jazzen fant sted 5. april og viser hvor mange fasetter denne delen av kulturlivet faktisk består av. Eirik Hegdal (bilde) mottok Buddy-statuen og Shannon Mowday vant for beste verk, mens Miloud Guiderk fikk Jazzambassadørprisen. Møt dem alle og hør deres høyst ulike historier i Jazzklubben. Vossajazz er om hjørnet, og festivalsjef Roger Urhaug har nye ideer. Ved Karen Frivik57 min
- Tre verk var nominert i klassen årets verk i forbindelse med jazzbransjens pris. Alle viser seg å ha linjer tilbake fra utsiden av det etablerte norske samfunnet. Møt Shannon Mowday (bilde) fra Sør-Afrika med sine Apartheid-erfaringer og Mariann Torset som har bidratt til verket for kvenenes historie, Kaipu. Ved Karen FrivikSterkt fra outsiderneSterkt fra outsiderneTre verk var nominert i klassen årets verk i forbindelse med jazzbransjens pris. Alle viser seg å ha linjer tilbake fra utsiden av det etablerte norske samfunnet. Møt Shannon Mowday (bilde) fra Sør-Afrika med sine Apartheid-erfaringer og Mariann Torset som har bidratt til verket for kvenenes historie, Kaipu. Ved Karen Frivik57 min
- mars4 episoder
- Hvordan er det å drive plateselskap i disse Spotify-tider? Platedirektør Odd Gjelsnes taper penger på å drive Losen records, men jazzen må frem. Fra lageret på Økern forteller han oppsiktsvekkende historier om utviklingen. Ved Karen Frivik23. mars23. marsHvordan er det å drive plateselskap i disse Spotify-tider? Platedirektør Odd Gjelsnes taper penger på å drive Losen records, men jazzen må frem. Fra lageret på Økern forteller han oppsiktsvekkende historier om utviklingen. Ved Karen Frivik57 min
- Italia er et stort jazzland. Men hør hvilken plass både klassisk musikk og progrock har hos disse musikerne som ofte er topp instrumentalister - og som elsker hjemlandet sitt. Dessuten, mange av dem liker norsk jazz og delvis takket være platedirektør Odd Gjelsnes som forteller om sitt Italia-vennskap til Jazzklubbens Karen Frivik.Jazz i ItaliaJazz i ItaliaItalia er et stort jazzland. Men hør hvilken plass både klassisk musikk og progrock har hos disse musikerne som ofte er topp instrumentalister - og som elsker hjemlandet sitt. Dessuten, mange av dem liker norsk jazz og delvis takket være platedirektør Odd Gjelsnes som forteller om sitt Italia-vennskap til Jazzklubbens Karen Frivik.57 min
- Karl Bjorå gjester Jazzklubben. Han er gitarist og har et øre for uvanlige lyder. Og i en brennbar politisk verdenssituasjon ser han for seg et rom der alle kan føle seg velkommen. Hvordan låter det da? Ved Karen FrivikHvor fører lydene hen?Hvor fører lydene hen?Karl Bjorå gjester Jazzklubben. Han er gitarist og har et øre for uvanlige lyder. Og i en brennbar politisk verdenssituasjon ser han for seg et rom der alle kan føle seg velkommen. Hvordan låter det da? Ved Karen Frivik57 min
- Hun er klassisk skolert til fingerspissene, men improviserer av full kraft. Greske Tania Giannouli var et vidunderbarn som har gått sin egen vei. Møt henne i Jazzklubben og hør hvordan hun har tatt vare på frihet og egenart. Ved Karen FrivikFri og klassiskFri og klassiskHun er klassisk skolert til fingerspissene, men improviserer av full kraft. Greske Tania Giannouli var et vidunderbarn som har gått sin egen vei. Møt henne i Jazzklubben og hør hvordan hun har tatt vare på frihet og egenart. Ved Karen Frivik57 min
- februar4 episoder
- Ingen jazz uten improvisasjon. Men hva med improvisasjonen i hverdagslivet? Her er brikkene som må på plass for et vellykket samspill - og det gjelder også på jobben, ifølge Carl Størmer. Jazzklubben er med når han og bandet møter ledere i Vegvesenet. Med Joje Vadenius gitar, Jens Fossum bass, Lars Jansson piano og Carl Størmer trommer. Stikkord: Lytt!Improvisasjon er bra!Improvisasjon er bra!Ingen jazz uten improvisasjon. Men hva med improvisasjonen i hverdagslivet? Her er brikkene som må på plass for et vellykket samspill - og det gjelder også på jobben, ifølge Carl Størmer. Jazzklubben er med når han og bandet møter ledere i Vegvesenet. Med Joje Vadenius gitar, Jens Fossum bass, Lars Jansson piano og Carl Størmer trommer. Stikkord: Lytt!57 min
- Mary Halvorson og Tomeka Reid (USA) er på europaturnee og treffer Jazzklubbens Karen Frivik. De er fremstående musikere og topper internasjonale lister over årets beste jazzmusiker i klassene gitar og cello. Hva er hemmeligheten? Og møt Mathias Eick som har latt seg inspirere av Belonging-kvartetten.Lyttingens enorme betydningLyttingens enorme betydningMary Halvorson og Tomeka Reid (USA) er på europaturnee og treffer Jazzklubbens Karen Frivik. De er fremstående musikere og topper internasjonale lister over årets beste jazzmusiker i klassene gitar og cello. Hva er hemmeligheten? Og møt Mathias Eick som har latt seg inspirere av Belonging-kvartetten.57 min
- Å være god musiker krever spesielle ferdigheter. Og string swing gitar kan være en maratonprestasjon. Hva må til? Møt Adrien Marco og Gildas Le Pape. Trompetere har også stor variasjon i spillestil, Hayden Powell ble invitert på te til sin absolutte favoritt. Det hjalp! Ved Karen FrivikÅ finne sin stilÅ finne sin stilÅ være god musiker krever spesielle ferdigheter. Og string swing gitar kan være en maratonprestasjon. Hva må til? Møt Adrien Marco og Gildas Le Pape. Trompetere har også stor variasjon i spillestil, Hayden Powell ble invitert på te til sin absolutte favoritt. Det hjalp! Ved Karen Frivik57 min
- «Jazz på svenska» kom i 1964. Nå, 60 år etter fremføres «Jazz på nynorsk» på Det norske teatret, inspirert av den svenske klassikeren. Men det har blitt noe helt annet. Hør om utfordringene når gitarist og primus motor Håvard Stubø besøker Jazzklubben.Jazz på nynorskJazz på nynorsk«Jazz på svenska» kom i 1964. Nå, 60 år etter fremføres «Jazz på nynorsk» på Det norske teatret, inspirert av den svenske klassikeren. Men det har blitt noe helt annet. Hør om utfordringene når gitarist og primus motor Håvard Stubø besøker Jazzklubben.57 min